Adolescence betydning
Adolescence betegner den overgangsperiode fra barndom til voksenliv, hvor individet gennemgår hastige fysiske, psykiske og sociale forandringer; ordet dækker således både den biologiske pubertet og den bredere psykosociale modningsproces, som typisk falder i alderen 10-19 år, men som kulturelt kan variere.
Definition og grundlæggende betydning
På engelsk bruges adolescence om ungdomsfasen efter barndommen og før voksenalderen. I dansk fagsprog optræder ordet især i psykologi, pædagogik, sociologi, medicin og folkesundhed, hvor det beskriver:
- Biologisk niveau: hormonelle og kropslige ændringer (pubertet).
- Kognitivt og emotionelt niveau: udvikling af abstrakt tænkning, identitet, følelsesregulering.
- Socialt niveau: øget selvstændighed, forhandling af relationer til familie og jævnaldrende.
I dagligdags dansk bruges i stedet oftest ungdomsår eller teenageår, men i akademiske tekster fastholdes den engelske form pga. terminologisk præcision.
Etymologi
Ordet stammer fra latin adolescere ”at vokse op / blive voksen”.
Led | Betydning |
---|---|
ad- | ”til” eller ”hen imod” |
olescere (af alere) | ”at ernære / nære / vokse” |
Latinske adolescentia dækkede de unge år indtil fuld myndighed. I middelalderlatin blev ordet lånt til fransk (adolescence) og derfra til engelsk ca. 1400-tallet. I dansk ses ordet sporadisk fra midten af 1900-tallet, især i forskningslitteratur.
Eksempler på brug
- ”Depressive symptomer, der opstår i adolescence, kan persistere ind i voksenalderen.”
- ”WHO definerer adolescence som 10-19 år.”
- ”Tidlig adolescence (10-14 år) adskiller sig fra sen adolescence (15-19 år) i risikoprofil.”
- ”Forfatteren skildrer karakterens kamp for identitet under adolescence.”
- ”Forsinket pubertet kan forlænge den oplevede adolescence.”
Synonymer og beslægtede udtryk
- Youth (eng.) – bredere, kan dække hele barndommen-til-25-år.
- Puberty / pubertet – fokuserer på de biologiske forandringer.
- Teenageår / teenageperiode – 13-19 år; folkeligt.
- Ungdomsår – almindeligt dansk.
- Unge voksne (”emerging adulthood”) – 18-25 år; afløser ofte sen adolescence.
Antonymer
- Childhood / barndom
- Adulthood / voksenalder
- Maturity / modenhed
- Senescence / alderdom
Historisk udvikling og skiftende forståelser
Begrebet har ændret sig markant:
- Antikken: Grækere/romere inddelte livsaldre, men adolescence var kort og primært fysisk.
- Industrialismen: 1800-tallets lovgivning om børnearbejde forlænger skolegang og gør adolescence til en adskilt livsfase.
- Psykologiens gennembrud: G. Stanley Hall (1904) udgav ”Adolescence” og beskrev perioden som ”storm and stress”.
- Nutiden: Længere uddannelser, social medier og global kultur har skabt en både længere og mere kompleks adolescence, ofte udstrakt til midt-20’erne.
Tværfagligt perspektiv
Psykologi: Fokus på identitetsdannelse (Erikson), kognitiv udvikling (Piaget, formelle operationer).
Medicinsk: Endokrine processer, pubertetsspurt, hjernens synaptiske pruning.
Sociologi: Ungdomskultur, subkulturer, rites de passage.
Pædagogik: Læreplaner tilpasset øget abstraktion og behov for autonomi.
Folkesundhed: Risikoadfærd (alkohol, trafik, seksualitet) og forebyggelse.
Kulturelle og sproglige variationer
Nogle kulturer har eksplicitte overgangsritualer (bar mitzvah, konfirmation), andre betragter adolescence som en gradvis proces. Ordet oversættes oftest til pubertet/ungdom, men i nordisk forskning fastholdes den engelske term for at undgå forveksling med ren fysisk pubertet.
Relaterede termer
- Adolescent – substantiv/adjektiv: ”en ung mellem barn og voksen”.
- Juvenile – yngre end adolescent; bruges i jura og zoologi.
- Emerging adulthood – post-adolescence, tidlig voksenalder.
- Peer group – jævnaldrende, central for social udvikling i adolescence.
Sammenfatning
Adolescence er et komplekst, multidimensionelt begreb, der spænder fra hormonelle ændringer til identitetssøgen og sociale rolleforhandlinger. Selvom dansk hverdagssprog typisk bruger ”ungdomsår”, er den engelske term udbredt i faglitteratur for sin præcision. Kendskab til ordets nuancer er nyttigt for alle, der arbejder med eller forsker i unge mennesker.