Homepage.dk
Din startside på nettet! Registreret siden 1997 |
||||||||||||||||||||||||||
NavigationKategorierAnnonce |
Udgivet i Leksikonopslag med A
Appelformer betydningAppelformer er et dansk samlebegreb for de strategier, en afsender kan benytte for at overbevise, påvirke eller engagere en modtager – typisk inddelt i de tre klassiske retoriske hovedkategorier logos, ethos og pathos. Begrebet anvendes bredt i retorik, kommunikation, sprog- og litteraturundervisning samt i analyser af reklamer, politiske taler og journalistik. Betydning og definitionEn appelform (flertal: appelformer) betegner den måde, hvorpå en afsender appellerer til modtagerens fornuft, følelser, moralske sans eller andre psykologiske og sociale faktorer for at fremme en bestemt forståelse eller handling. I klassisk retorik udgøres appelformerne af:
EtymologiOrdet appel stammer fra fransk appel “kald” eller “anråbelse”, der igen går tilbage til latin appellare “henvende sig til, tiltale”. Suffikset -form (af lat. forma “form, skikkelse”) markerer, at der er tale om udtryksformer for appel. Sammensætningen appelform er relativt ny på dansk (ca. 1960’erne), men selve idéen er meget ældre og kan spores til Aristoteles’ Retorikken (4. årh. f.v.t.). De tre klassiske appelformer
Udvidede og moderne appelformerI nyere retorik taler man ofte også om:
Eksempler på brugNedenfor ses et bredt udsnit af situationer, hvor begrebet appelformer anvendes i praksis:
Synonymer og relaterede begreberDer findes ingen fuldstændige synonymer til appelformer, men beslægtede fagtermer inkluderer:
Antonymer og kontraster
Historisk udviklingUdtrykket appelformer vandt indpas i dansk skole- og universitetsretorik i 1960’erne i forbindelse med reformer, der søgte at operationalisere Aristoteles’ retorik for undervisningsbrug. I 1980’erne blev begrebet institutionaliseret i gymnasiets dansk- og samfundsfagspensum. Internettet og sociale medier har siden 2000’erne udvidet analysen til nye genrer som tweets, memes og vlog-formatet. Anvendelse i undervisning og analyseLærere benytter ofte et enkelt skema eller farvekode til at markere de tre appelformer i en tekst. I højere uddannelser kombineres begrebet med argumentationsanalyse (Toulmin-model), diskursanalyse og narrativ teori. Ordliste over tilhørende termer
Samlet set er begrebet appelformer et centralt analyseredskab, når man vil forstå, hvordan kommunikation virker overbevisende, engagerende eller manipulerende. Ved at diagnosticere, hvilken appelform der dominerer – og hvordan de kombineres – kan man både styrke egen formidling og afkode andres strategier. |
Fun FactVidste du at... Hvorfor Homepage.dk?I en tid hvor alting er AI og automatiseret, med fancy animationer og tracking alle vegne går vi den anden vej! Manuelt kurateret linkkatalog - rent indhold, ingen form Det er det gode gamle internet - som dengang far var dreng. |
||||||||||||||||||||||||
© 1997 - 2025 Homepage.dk - Alle rettigheder forbeholdes | Om os | Kontakt | [email protected] Homepage.dk drives af BGGD Digital ApS | CVR 34482853 | Dalgas Boulevard 48 | 2000 Frederiksberg |