Dette tegn i matematik betydning
Udtrykket “dette tegn i matematik” bruges, når man henviser til et bestemt matematisk symbol uden at kende eller nævne dets navn. Det er en deiktisk måde at spørge: “Hvad betyder netop det symbol dér?” og peger altid på en konkret kontekst (en formel, en figur, et bevis), hvor tegnet optræder.
Betydning og brug
“Dette tegn i matematik” er et meta-udtryk. Det betegner ikke et specifikt symbol, men fungerer som en stedfortræder for et ukendt eller ubestemt tegn, der vises eller er omtalt andetsteds. Udtrykket optræder typisk i spørgsmål, noter eller undervisningssituationer, hvor en elev/studerende, læser eller kollega vil have afklaret et symbols navn, funktion eller fortolkning.
- Bruges, når symbolnavnet er ukendt: “Hvad betyder dette tegn: ≈?”
- Bruges, når flere mulige tolkninger findes: “I statistik, hvad betyder dette tegn | i P(A|B)?”
- Bruges som henvisning ved tavle/slide/lærebog: “Se dette tegn over integralet.”
Etymologi
- Tegn: fra oldnordisk teikn “mærke, symbol, signal”.
- Symbol: fra græsk symbolon “kendemærke, tegn, bevis”.
- Matematik: fra græsk mathēmatikḗ “læren om viden/lære” via latin mathematica.
Sådan identificerer du “dette tegn” i kontekst
- Fagområde: Er vi i algebra, analyse, statistik, logik, geometri eller mængdelære? Samme tegn kan betyde forskelligt på tværs af felter (fx | i talteori vs. sandsynlighed).
- Typografi: Kursiv x (variabel), fed v (vektor), dobbeltstreget ℝ/ℤ (talmængder), sort tavle-skrift (blackboard bold).
- Placering: Over/under symboler (∑ med indeks), som præfiks/suffiks (d/dx, |z|), som operator midt i et udtryk (⊗, ∘).
- Omgivende notation: Parenteser, indeks, pile, kolon, semikolon kan ændre betydning (f: A → B, {x ∈ ℝ | x ≥ 0}).
- Lokale konventioner: Decimaltegn (, vs .), ∈/∋, ⊂/⊆ varierer i brug.
Almindelige matematiske tegn og deres betydning
Tegn | Navn | Betydning/kontekst | Eksempel |
---|---|---|---|
+ | Plus | Additionsoperator | 3 + 5 = 8 |
− | Minus | Subtraktion; negativt fortegn | 7 − 2 = 5; −4 |
± | Plus/minus | To mulige værdier | x = 3 ± 0,1 |
×, ·, * | Gange | Multiplikation (· ofte i algebra; * i programmering) | 2 · 3 = 6 |
÷, / | Division | Divisionsoperator | 8 ÷ 2 = 4 |
= | Lighedstegn | Udtrykkene er identiske i værdi | 2 + 2 = 4 |
≠ | Ikke-lig | Negation af lighed | π ≠ 22/7 |
≈ | Cirka lig | Numerisk tilnærmelse | √2 ≈ 1,414 |
≃, ≅ | Tilsv./kongruens | Nær ækvivalens; kongruens i geometri | ΔABC ≅ ΔDEF |
∼ | Tilsvarende | Proportional/tendens/ækvivalens (kontekstafhængigt) | f(n) ∼ n log n |
<, ≤, >, ≥ | Ulighedstegn | Ordensrelation | a ≤ b |
∈, ∉ | Element af | Membership i mængde | 3 ∈ ℤ; π ∉ ℚ |
⊂, ⊆ | (Egen)delmængde | Under-/delmængde | A ⊆ B |
∪, ∩ | Union, snit | Mængdeoperationer | A ∪ B; A ∩ B |
ℕ, ℤ, ℚ, ℝ, ℂ | Talmængder | Naturlige, hele, rationale, reelle, komplekse | x ∈ ℝ |
∀, ∃, ¬, ∧, ∨ | Kvantorer/logiske | For alle, der findes, negation, og, eller | ∀x ∈ A: P(x) |
⇒, ⇔ | Implikation/ækvivalens | Logiske relationer | P ⇒ Q; P ⇔ Q |
Σ, ∑ | Sumtegn | Summering over indeks | ∑i=1n ai |
∏ | Produkttegn | Produkt over indeks | ∏p p |
∫, ∬, ∭ | Integral | (Fler-)integral | ∫ f(x) dx |
d, dx, ∂ | Differential | Infinitesimal/partiel afledt | d/dx; ∂f/∂x |
∇ | Nabla | Gradient/divergens/rotation | ∇f, ∇·F |
∘ | Sammensætning | Funktionel sammensætning | (g ∘ f)(x) |
⊗, ⊕ | Tensor/direkte sum | Lineær algebra/abstrakt algebra | V ⊗ W |
⊥, ∥ | Vinkelret/parallel | Geometri | l ⊥ m; l ∥ m |
∠, ° | Vinkel, grader | Vinkelmål | ∠ABC = 60° |
→, ↦ | Pil | Afsender/målsæt; afbildning | f: A → B; x ↦ x² |
|x|, ||v|| | Absolutværdi/norm | Afstand/størrelse | |−3| = 3; ||v||₂ |
| | “Givet at”/divisibilitet | Betingelse i mængder; “deler” i talteori | {x ∈ A | P(x)}; 3 | 12 |
: | Kolon | Definition, sådan at, forhold | f: A → B; a:b = 2:1 |
≈, ≉ | Tilnærmelse | Cirka lig / ikke cirka lig | π ≈ 3,14 |
≜, := | Defineret som | Definitionstegn | g(x) := x² + 1 |
⌊x⌋, ⌈x⌉ | Gulv/loft | Ned-/opafrunding | ⌊2,9⌋=2; ⌈2,1⌉=3 |
det, tr | Determinant/spor | Matrixfunktioner | det(A); tr(A) |
π, e, i | Konstanter | Kreds-, Euler- og imaginærenhed | e^{iπ}+1=0 |
Udvidede og fagspecifikke tegn (udvalg)
- Logik: ⊢ (afleder), ⊨ (opfylder), |= (semantik).
- Talteori: ≡ (kongruens mod n), gcd/lcm (største fælles divisor/mindste fælles multiplum).
- Topologi: ⊄ (ikke delmængde), ∂A (rand), int A (indre), cl A (lukning).
- Sandsynlighed: P(A), E[X], Var(X), ⊥⊥ (stochastic uafhængighed), ~ (fordelt som).
- Analyse: lim (grænseværdi), sup/inf (supremum/infimum).
- Geometri: ≅ (kongruens), ∼ (lignende), area/perim, ∘ (grad).
- Lineær algebra: Aᵗ (transponeret), A⁻¹ (invers), ⟨·,·⟩ (indre produkt), span, ker(A), im(A).
- Funktionel analyse: ‖·‖ (norm), σ(A) (spektrum), ⊕ (ortogonal sum).
- Kategori-teori: ⇒ (naturlig transformation), ∘ (komposition), 1 (identitet).
Eksempler på brug i sætninger
- “Hvad betyder dette tegn i matematik: ⊥?” → Vinkelrethed (geometri) eller uafhængighed (statistik).
- “I mængden {x ∈ ℝ | x ≥ 0}, hvad betyder dette tegn |?” → “Sådan at”.
- “I f(x) = O(x²), hvad betyder dette tegn O?” → Stor-O notation (asymptotik).
- “I p ≡ q (mod n), hvad betyder dette tegn ≡?” → Kongruens i talteori.
- “I ∑i=1n ai, hvad betyder dette tegn ∑?” → Summering.
- “I g: X → Y, hvad betyder dette tegn →?” → Afbildning fra X til Y.
- “I udsagnslogik, hvad betyder dette tegn ⇔?” → Logisk ækvivalens.
Synonymer og beslægtede udtryk
- “Dette symbol (i matematik)”
- “Dette matematisk tegn/notation”
- “Denne operator/relationssymbol”
- “Dette mærke/ikon i formlen” (uformelt)
Antonymer og kontraster
- Verbal/tekstlig formulering (i stedet for symbolsk notation): “for alle” vs. ∀, “der findes” vs. ∃.
- Tal/bogstav (som konkrete værdier/variabler) vs. tegn (som operator/relation).
- Udskrevet ord (sum, produkt) vs. piktografisk symbol (∑, ∏).
Historisk udvikling (kort overblik)
- 1400-1500-tallet: Plus og minus etableres i handelsregnskaber (bl.a. Widmann). Robert Recorde introducerer “=” (1557).
- 1600-tallet: Oughtred populariserer “×”; Descartes standardiserer brug af x, y, z for variable; Leibniz introducerer ∫ og d for differentialregning.
- 1700-tallet: Euler populariserer e, i, f(x), og brugen af Σ for summering; π navngives (Jones) og udbredes (Euler).
- 1800-tallet: Cantor og Peano formaliserer mængdelære; ∈ tages i brug for “element af”.
- 1900-tallet: Logiske kvantorer og forbindere standardiseres; blackboard bold (ℝ, ℤ, …) bliver udbredt; moderne typografi/Unicode samler repertoiret.
Variationer og typiske faldgruber
- ⊂ vs. ⊆: Nogle tekster bruger ⊂ for “delmængde (tillader lighed)”, andre for “egentlig delmængde”. Tjek forfatterens konvention.
- log: Kan betyde log₁₀ eller ln (log_e), afhænger af disciplin (ingeniør vs. matematik).
- sin⁻¹: Kan betyde arcsin, ikke 1/sin; skriv hellere arcsin for klarhed.
- Decimaltegn: Dansk bruger komma (3,14), engelsksprogede tekster punktum (3.14).
- Multiplikation: ·, ×, * og juxtaposition (ab) bruges forskelligt; i vektorrum kan “·” også betyde indre produkt.
- ∼: Kan betyde asymptotisk ækvivalens, distribution, “lignende” eller tilnærmelse. Konteksten er afgørende.
- |: “deler” i talteori; “givet” i sandsynlighed; absolutværdi som |x|.
Praktisk: sådan slår du et tegn op
- Beskriv tegnet: “Omvendt A”, “trippel integral”, “epsilon-lignende E med streg”.
- Brug LaTeX-navne: fx \forall, \exists, \subseteq, \mathbb{R}, \nabla.
- Unicode: Mange matematiske tegn har U+-koder (∈ U+2208, ∑ U+2211).
- Tegnvisere: Operativsystemers symbolvisere kan filtrere på “mathematical symbols”.
- Kontekst: Angiv altid formel/område, når du spørger: “I lineær algebra, hvad betyder ⊕?”
Relaterede begreber
- Matematisk notation
- Operator og operand
- Relationstegn og kvantorer
- Mængdelære og logik
- Typografi i matematik (kursiv, fed, blackboard bold)
Sammenfatning
“Dette tegn i matematik” er en praktisk måde at pege på et konkret symbol, hvis betydning skal afklares. Fordi samme tegn kan betyde forskellige ting afhængigt af disciplin, typografi og kontekst, er det afgørende at se tegnet i sin fulde formelramme. Med kendskab til almindelige symboler, historiske konventioner og faglige forskelle kan man hurtigt identificere og korrekt anvende de fleste matematiske tegn.