Homepage.dk
Din startside på nettet! Registreret siden 1997 |
||||||||||||||||
NavigationKategorierAnnonce |
Udgivet i Leksikonopslag med E
Etos betydningEtos betegner det samlede indtryk af en persons eller en gruppes karakter, moralske habitus og troværdighed, som opfattes af andre. Begrebet bruges især i retorikken som én af de tre appelformer – etos, patos og logos – og henviser da til talerens eller afsenderens evne til at fremstå pålidelig, kompetent og værdig til modtagerens tillid. Betydning og anvendelsesområderNår man taler om etos, fokuserer man på den autoritet og det værdimæssige aftryk, et menneske eller en organisation efterlader hos sit publikum. I praksis indgår begrebet i mange sammenhænge:
EtymologiOrdet stammer fra oldgræsk ἦθος (êthos) med betydningen “karakter”, “sædvane” eller “moral”. På dansk kendes både stavemåden etos og den ældre form ethos. Til tyske og engelske sprogområder er ordet vandret som Ethos/ethos, mens latin anvendte mos (flertal mores) som tilsvarende udtryk for sæder og moral. Historisk udviklingAntikken: Hos Aristoteles (4. årh. f.Kr.) defineres etos som én af tre hovedveje til overbevisning. Ifølge Aristoteles opnås etos gennem:
Middelalderen: Retoriske tekster oversætter ofte etos til latin som virtus (dyd). Modernitet & nutid: I det 20. og 21. århundrede udvides begrebet til organisationers og institutioners troværdighed (institutionel etos) samt til digitale medier, hvor influencere opererer med “personligt brand-etos”. Eksempler på brugNedenfor ses konkrete sætninger, der illustrerer ordets anvendelse:
Synonymer og relaterede termer
Antonymer
Etos i retorisk praksisI moderne retorik arbejdes der strategisk med at styrke etos gennem:
Etos i organisationer og brandsOrganisationer opbygger etos over tid gennem:
Ofte stillede spørgsmål (FAQ)
Kort opsummeringEtos er kernen i, hvordan en afsender – person, tekst eller organisation – opleves i forhold til moral, troværdighed og karakter. Udtrykket har rødder i det antikke Grækenland, men er i dag lige så relevant i politik, erhvervsliv, sociale medier og kunsten. Ved at forstå og arbejde bevidst med etos kan man styrke sin gennemslagskraft, skabe tillid og dermed øge sin overtalelsesevne. |
Fun FactVidste du at... Hvorfor Homepage.dk?I en tid hvor alting er AI og automatiseret, med fancy animationer og tracking alle vegne går vi den anden vej! Manuelt kurateret linkkatalog - rent indhold, ingen form Det er det gode gamle internet - som dengang far var dreng. |
||||||||||||||
© 1997 - 2025 Homepage.dk - Alle rettigheder forbeholdes | Om os | Kontakt | [email protected] Homepage.dk drives af BGGD Digital ApS | CVR 34482853 | Dalgas Boulevard 48 | 2000 Frederiksberg |