Sagnuhyre Krydsord

Velkommen til Homepage.dk - her på siden hjælper jeg dig som krydsordsekspert med at finde de bedste bud på vanskelige ledetråde. Til denne artikel om ledetråden Sagnuhyre har vi samlet hele 86 forskellige løsningsforslag, så du får masser af muligheder, når du sidder med blyant og krydsordsskema.

Begrebet "sagnuhyre" dækker over mytiske væsener og skræmmende skabninger fra folketro og litteratur, og det er netop derfor ordet er så frugtbart i krydsordssammenhæng. Det kan pege i mange retninger - fra "drage" og "hydra" til "trold", "basilisk" eller mere generelle betegnelser som "uhyre" og "væsen" - hvilket giver et bredt spektrum af mulige svar. Derudover elsker krydsordskonstruktører at bruge billed- og kulturhistoriske referencer, så sagnuhyre er et klassisk og ofte brugt hint, som kræver både ordkendskab og almen viden.

For hvert af de 86 løsningsforslag har vi lavet en kort beskrivelse, så du både kan bekræfte, om ordet passer ind i konteksten, og samtidig lære lidt mere om betydningen og oprindelsen af det enkelte ord. Formålet er ikke kun at levere et svar, men også at udvide dit ordforråd - for det er netop dét krydsord handler om: at blive klogere undervejs.

Hvis du sidder fast i et krydsord, så brug listen nedenfor som udgangspunkt: tjek bogstavmønsteret, overvej om der er kulturelle eller mytologiske spor i krydsets øvrige ledetråde, og brug vores beskrivelser til at vælge det mest sandsynlige svar. God fornøjelse med løseriet!

Sagnuhyre Krydsord på 3 bogstaver

Her er 2 gode bud på ord med 3 bogstaver til 'Sagnuhyre'.

  1. Oni: Japansk dæmon eller trold, farverigt fremstillet med horn, køller og vild rasen; straffer og frister. Metaforisk er oni brutale systemers håndlangere, men også gestalt af skyld og skam, som samfundet projicerer udad på de uønskede.

  2. Rok: Kæmpefugl fra orientalske eventyr, der kan bære elefanter i kløerne og skygge for solen. Overført er rokken ambitiøse projekter i gigantformat, løfter om løft til nye højder, men også faren ved at blive grebet og ført langt væk.

Sagnuhyre Krydsord på 4 bogstaver

Følgende 8 ord med 4 bogstaver kan bruges i dit krydsord med 'Sagnuhyre'.

  1. Apep: Egyptisk kaosslange, Apophis, solgudens evige modstander, der forsøger at sluge lysets båd hver nat. Overført symbol på cyklisk modstand, mørke kræfter der ikke kan udryddes, men holdes i ave gennem ritual, mod og gentagen årvågen kamp.

  2. Bæst: Et dyrisk, brutalt sagnuhyre, ofte fremstillet som ukontrollerbart og voldsomt, der udfordrer helte i eventyr og legender. I daglig tale bruges bæst som nedsættende betegnelse for et groft menneske, eller anerkendende om en formidabel præstation, maskine eller atlet.

  3. Garm: Nordisk helvedeshund, tilknyttet dødsriget og Ragnarok, som vogter grænsen mellem verdene. Overført kan Garm symbolisere ubrydelige vagter, dødelige tærskler eller loyale, men frygtindgydende kræfter, der kun slipper løs, når verdensordenen bryder sammen.

  4. Ghul: Arabisk-islamsk åndevæsen, ligædende, nattevandrer i ørkenen, forfører og fortærer de uforsigtige. Billedligt er ghul et billede på de kræfter, der lever af tragedier, og på medieskygger, som næres af sensation og menneskers svageste øjeblikke.

  5. Jinn: Mellemøstligt åndevæsen, skabt af ild, frit og magtfuldt, der kan hjælpe eller skade afhængigt af kontrakt. Billedligt symbol på vilde muligheder og uforudsigelige konsekvenser, når man slipper kræfter løs, man ikke forstår, men ønsker at kontrollere.

  6. Mare: Nordisk nattevæsen, der rider sovende og giver mareridt, følelsen af trykken for brystet og søvnlammelse. Ordet har givet os mareridt og bruges figurativt om vedvarende bekymringer eller gentagne problemer, der presser sindet, især om natten.

  7. Naga: Indisk og sydøstasiatisk slangudeskikkelse, ofte beskytter af vand og visdom, både guddommelig og farlig. Metaforisk en figur for magtfulde, snoede strømme, der skifter mellem velvilje og vrede, afhængigt af respekt, ritual og balance.

  8. Yeti: Himalayaens sagnvæsen, abemenneske i sneen, både venligt og skrækindjagende i forskellige beretninger. Overført bruges yeti som billede på utilgængelige mål, hvide pletter på kortet og de historier, der vokser i fraværet af klare observationer.

Sagnuhyre Krydsord på 5 bogstaver

Vi præsenterer her 16 ord med 5 bogstaver, der kan bruges til 'Sagnuhyre'.

  1. Ammit: Egyptisk sjælesluger, del krokodille, løve og flodhest, der æder de uretfærdiges hjerter i dommens sal. Metaforisk står Ammit for den ultimative konsekvens af ugerninger, hvor vægten af handlinger bestemmer, om man forsvinder i uretfærdighedens gab.

  2. Drage: Et ikonisk sagnuhyre, ofte vinget, ildspyende og vogtende skatte; i nordisk tradition også en orm uden vinger. Overført kan drage bruges om en besværlig eller dominerende person, men også som symbol på magt, rigdom, fare og ustyrlige kræfter.

  3. Draug: Nordisk havgenganger, en rasende dødning knyttet til skibbrud og strandede sjæle, stinker af tang og salt. Billedligt betegner draugen de traumer, der rejser sig fra dybet, hver gang stormen går, og samfundets skyld, som aldrig helt begraves.

  4. Golem: Jødisk folklorefigur, et kunstigt væsen skabt af ler og ord, ofte beskytter, men risikerer at gå amok. Overført symbol på teknologi og institutioner, der udfører ordre uden dømmekraft, samt på etik omkring skabelse og kontrol af magtfulde hjælpere.

  5. Harpy: Græsk sagnskikkelse, halvt kvinde, halvt fugl, der hvirvler ind som storm og røver. Metaforisk bruges harpy om hidsige, nedgørende kræfter eller om kritik, der river alt med sig, og om skyts, der føles både retfærdigt og ubarmhjertigt.

  6. Hydra: Flerehovedet vandsagnuhyre, hvor hvert afhugget hoved vokser frem igen; Hercules’ berømte fjende. Billedligt er hydraen den problemklynge, hvor hver løsning frembringer nye problemer, et selvforstærkende net af vanskeligheder, der kræver strategi, ikke bare styrke.

  7. Ifrit: En mægtig og ofte fjendtlig jinn, forbundet med flammer og hævn; konger blandt ånder. Overført betegner ifrit den hævngerrige energi i systemer, der slår tilbage, når de tvinges, samt ildkræfter, som lyser og fortærer samtidig.

  8. Jætte: En kæmpe fra nordisk mytologi, ofte naturens rå kræfter personificeret i vældige skikkelser. Ordet bruges figurativt om noget jættestort, en overvældende opgave eller en mægtig spiller på en scene, hvis tilstedeværelse skaber respekt, uro eller beundring.

  9. Kappa: Japansk vandvæsen med skålformet hoved, der mister kraft, hvis vandet spildes; både farlig og formalistisk. Billedligt symbol på ritualers magt, kontraktens bogstav og høflighedens skjolde, der kan tæmme selv det, som ellers synes ustyrligt.

  10. Søorm: Et søuhyre i form af en gigantisk slange eller orm, som efter sigende er set i fjorde og åbent hav. Betegnelsen favner folkelige beretninger om havets mysterier og fungerer ofte som forklaring på uforklarlige bølger, skygger eller forsvundne skibe.

  11. Tengu: Japansk bjergånd, ofte med langt næb eller rødt ansigt, krigerisk og lærerig, beskytter skovens hemmeligheder. Metaforisk står tengu for den strenge mester i naturens dojo, der ydmyger overmod og tvinger selvet til disciplin og balance.

  12. Trold: Nordisk sagnvæsen, vanskabt eller mægtigt, der bor i bjerge og skove og kan være både lumsk og voldsomt. I dag betegner trold også en onlineprovokatør, der skaber konflikt, eller en person, som bevidst fordrejer samtaler for at vække vrede og frygt.

  13. Uhyre: Bogstaveligt et frygtindgydende væsen fra sagn og myter, ofte med groteske træk, overnaturlige kræfter eller kolossal størrelse. I overført betydning bruges ordet om noget eller nogen ekstremt ondt, voldsomt, enormt eller svært; man taler eksempelvis om en uhyre opgave.

  14. Vætte: Underjordisk sagnvæsen, ofte sky og magtfuld, som belønner respekt og straffer hensynsløs adfærd. Ordet kan bruges figurativt om de usete kræfter, der styrer lokale skikke og miljøer, eller om små, men indflydelsesrige aktører, der vogter på grænser.

  15. Yokai: Fællesbetegnelse for japanske overnaturlige væsener, fra yndige husånder til skrækindjagende monstre. Billedligt udtrykker yokai dagligdagens små forstyrrelser og kulturens store skygger, de historier vi fortæller for at forklare mærkelige hændelser og usynlige kræfter.

  16. Åmand: Folkelig dansk vandånd, der regerer i åer og kildevand, og straffer ulovlig færdsel eller respektløshed. I overført betydning kan åmanden repræsentere lokalsamfundets usynlige regler, eller naturens uforudsigelige vilje, som man overser på eget ansvar.

Sagnuhyre Krydsord 6 bogstaver

Disse 15 ord på 6 bogstaver opfylder krydsord-ledetråden 'Sagnuhyre'.

  1. Gorgon: Græsk sagnvæsen med slangehår og dræbende blik; Medusa er den mest berømte gorgon. I billedsprog kan en gorgon være en skrækindjagende person eller instans, som stivner tiltag med et eneste blik, et symbol på lammende autoritet og frygt.

  2. Huldra: Nordisk skovskabning, smuk forfra, hul eller med kohale bagtil; belønner respekt, straffer svig. Overført tegner huldra billedet af overfladisk skønhed med bagvedliggende tomhed, og om relationer der kræver ære, ellers vender naturen sig imod én.

  3. Kelpie: Skotsk vandhest, et bedragerisk væsen, der lokker ridefærde op og drukner dem i søens dyb. I overført betydning er kelpie symbol på smuk overflade med dødelig bund, og på de aftaler, hvor det lovede ridt ender i forsvindende grund.

  4. Kimære: Græsk sagnuhyre med dele af løve, ged og slange; et sammensat, ildspyende uhyre. I overført betydning betegner kimære luftkasteller eller uopnåelige drømme, men også hybride systemer og idéer, der er smukke på papiret, men farlige i praksis.

  5. Kraken: Nordisk havuhyre, ofte fremstillet som en kolossal blæksprutte, der slår skibe til vrag. I moderne kultur fungerer kraken som billede på kræfter, man ikke kan kontrollere, og bruges metaforisk om noget vældigt og farligt, der pludseligt frigives eller vågner.

  6. Kyklop: Enøjet kæmpe fra græsk mytologi, både smed og vild naturkraft i fortællingerne om Odysseus. Ordet kyklopisk bruges om vældige stenbygninger; billedligt betegner kykloppen en fordel eller begrænsning ved snæversyn, samt rå styrke uden udsyn.

  7. Medusa: Den mest kendte gorgon med slangehår og forstenende blik, besejret af Perseus med spejlblankt skjold. Metaforisk repræsenterer Medusa den blikmagt, der lammer modstand, men også det uretfærdigt dæmoniserede offer, som samfundet spejler sin frygt i.

  8. Nøkken: Et vandsagnvæsen, der spiller forførende musik og lokker folk i druknedøden i søer og åer. Overført kan nøkken være billedet på forførelse gennem skønhed, manipulation eller kunst, hvor noget smukt skjuler et dødeligt formål under overfladen.

  9. Pazuzu: Mesopotamisk dæmon for vind og sygdom, senere kendt fra moderne horror som besættelsens navn. Overført bruges Pazuzu som billede på usynlige epidemiske kræfter og de vinde, der spreder uro, men også på værn, som af og til ligner truslen selv.

  10. Selkie: Nordatlantisk sælskifter, der kan kaste sælskindet og blive menneske; historier om længsel og tilhørsforhold. Overført står selkie for dobbelt identitet, migration og det hjem, man forlader eller mister igen, samt for transformationens pris og fortryllelse.

  11. Sfinks: Gåde-stillende væsen med løvekrop og menneskehoved, kendt fra Egypten og Grækenland i varianter. Billedligt er sfinksen den gådefulde magt eller person, hvis tavse, urokkelige blik kræver svar, men samtidig skjuler en prøvelse bag hvert rigtigt ord.

  12. Sirene: Forførende væsen, hvis sang lokker søfolk i døden; i sagn en skøn men dødelig stemme. I dag er sirene også alarmsignal, og billedligt står sirenen for lokkende tilbud, der skjuler fare, samt for advarsler, man ikke kan ignorere.

  13. Tiamat: Mesopotamiens urhavsgudinde og kaosdrage, som Marduk bekæmper ved verdens skabelse. Billedligt står Tiamat for primordial uorden, det store moderskab og urvandets potentiale, som både føder og truer kosmos, samt for den storm, skabelsen kræver.

  14. Vampyr: Bloddrikkende nattevæsen, udødeligt og forførende, med skygger i litteratur og film siden romantikken. Overført bruges vampyr om udbyttere, energityve og systemer, der suger ressourcer; også om trends, der dræner originalitet, men lever længe på andres værk.

  15. Varulv: Menneske, der forvandles til ulv i månelys, splittet mellem civiliseret jeg og dyrisk drift. Metaforisk betegner varulven den dobbelthed, der bryder frem under pres, og personligheder, der skifter natur, når omstændighederne rammer instinkternes domæne.

Sagnuhyre Krydsord på 7 bogstaver

Vi har fundet 14 ord med 7 bogstaver til dit krydsord med 'Sagnuhyre'.

  1. Banshee: Irsk dødsvarsler, en klagende ånd hvis skrig forkynder forestående død i en slægt. Billedligt bruges banshee om alarmerende, højlydte advarsler i medier eller politik, men også om den uafvendelige tone, som gør enhver besked til et dårligt omen.

  2. Bigfoot: Nordamerikansk skovcryptid, et stort, behåret væsen, hvis fodspor fascinerer og forsvinder. Metaforisk repræsenterer Bigfoot sejlivede myter, skovens mysterium og de beviser, der altid glider lige uden for rækkevidde, uanset hvor intenst man leder.

  3. Havfrue: Halvt kvinde, halvt fisk; i sagn ofte både dragende og farlig, med sang, der lokker søfolk mod skibbrud. Billedligt beskriver havfruen det forførende ideal, hvis skønhed skjuler konsekvenser, eller en lokkende drøm, som viser sig ubarmhjertig i virkeligheden.

  4. Havmand: Mandlig variant af havfruen, stærk og uforudsigelig, ofte som varsler om vejr, fiskeri og ulykke. I overført betydning symboliserer havmanden den barske tiltrækning ved havet, maskulin vildskab, eller kræfter, som virker hjælpende og destruktive på samme tid.

  5. Helhest: Et dansk sagnuhyre, oftest en trebenet hest knyttet til død og kirke, varsler ulykke og sygdom. Billedligt betegner helhesten uafvendelige varsler, institutionelle skygger eller dystre kræfter, som træder frem netop, når alt synes stille og formfuldendt.

  6. Inkubus: Mandlig dæmon, der om natten kvæler og forfører sovende, en forklaring på mareridt og trykken. I overført betydning er inkubus det kvælende pres, der tvinger samtykke, eller en kulturkraft, som føles trykkende, forførende og uafviselig på samme tid.

  7. Kitsune: Japansk ræveånd, klog og forførende, mestre i illusioner og forvandling, fra hjælper til trickster. Overført betegner kitsune den smidige strategi, der ændrer form efter behov, og de historier, hvor sandhed og bedrag snor sig om hinanden.

  8. Krampus: Alpeområdernes dæmoniske juleskikkelse, der straffer uartige børn, sat op mod Sankt Nikolaus. Billedligt symbol på autoritets skyggeside, disciplinens mørke ledsager, og kulturens behov for frygt som social regulering, pakket ind i fest og folklore.

  9. Lamassu: Assyrisk-babylonsk væsen med vinger, tyre- eller løvekrop og menneskehoved, beskytter ved byporte. Metaforisk symboliserer lamassu monumental beskyttelse, statsmagtens vogtere og grænsevæsener, der kombinerer styrke, visdom og årvågenhed ved civilisationens tærskel.

  10. Lindorm: Nordisk sagnorm, en slangelignende drage uden vinger, som hjemsøger høje, gravhøje og skatte. I overført betydning kan ordet farvemæssigt eller billedligt beskrive noget snoet, umedgørligt eller langstrakt, samt en udfordring, der snor sig uden om alle løsninger.

  11. Monster: Et klassisk sagnvæsen, en abnorm skikkelse eller et menneskeædende bæst, der vækker frygt i fortællinger fra hele verden. I overført betydning betegner ordet også en person med grusom adfærd, en umenneskelig entreprise eller blot noget usædvanligt stort, som et monsterhit.

  12. Rusalka: Slavisk vandånd, ofte kvindelig og forførende, der lokker unge mænd i døden; forbundet med tragiske skæbner. I overført betydning en figur for sorgens skønhed og faren ved længsler, der trækker mennesker ned i dybe, stille, men ubønhørlige strømme.

  13. Søuhyre: Generel betegnelse for monstrøse skabninger i havet, fra slangelignende væsner til tentaklede kolosser. I overført betydning bruges det om alt fra uoverskuelige problemer i maritime sammenhænge til industrielle udfordringer eller mål, der føles lige så undvigende som havets hemmeligheder.

  14. Wendigo: Algonkinsk sagnuhyre, menneskeæder knyttet til kulde, sult og grådighed uden grænser. I overført betydning repræsenterer wendigo destruktiv appetit, afhængighed og økonomier, der spiser alt foran sig, samt de psykologiske tomrum, som aldrig fyldes.

Sagnuhyre Krydsord på 8 bogstaver

Her er 13 muligheder på 8 bogstaver, der passer til 'Sagnuhyre' i dit krydsord.

  1. Basilisk: Et lille, men dødeligt sagnuhyre hvis blik eller ånde dræber, ofte kaldt slangenes konge. Udtrykket basiliskblik betegner en iskold, forstenende stirren; ordet bruges også om farlige mikrokonflikter, der virker ubetydelige, men lammer hele processen.

  2. Dullahan: Irsk hovedløs rytter, bærer sit eget hoved og varsler død, en uafvendelig budbringer i natten. Overført en figur for beskeder, der kommer uden ansigt eller ansvar, men alligevel bestemmer udfaldet, samt for systemers dehumaniserede afgørelser.

  3. Ellepige: Elverkvinde, smuk og dragende, som kan danse og spille mennesker fra sans og samling; både nådig og nådesløs. Billedligt beskriver ellepigen den skønhed, der koster forstanden, og de møder, hvor man mister fodfæstet i æstetikkens fortryllelse.

  4. Gargoyle: Middelalderlige tagfigurer, stenkreaturer, både nedløb og skræmmere mod onde ånder, gotikkens ansigter. Billedligt betegner gargoyle de grimme, nyttige funktioner, som skjuler sig i arkitektur og systemer, og som omdirigerer storme, så bygningen står.

  5. Havtrold: Et kystnært uhyre fra nordiske sagn, kendt for at lokke, drukne eller forhekse søfolk og fiskere. Billedligt kan havtrolden betegne skjulte farer ved havet, men også lokkende tilbud, der i praksis viser sig at være dyre, farlige eller bundløse.

  6. Jorogumo: Japansk spindevæsen, en smuk kvinde, der er edderkop i forklædning og fanger sine ofre i silke. Overført et billede på forførende netværk, glamourøse fangarme og projekter, der udadtil glitrer, men inderst inde binder og opsuger al energi.

  7. Kerberos: Den trehovede helvedeshund, der vogter Hades’ porte i græsk mytologi, uigennemtrængelig og ubestikkelig. I moderne sprog kendes Kerberos også som sikkerhedsprotokol; billedligt et billede på nådesløs adgangskontrol, hvor fejl trin straks straffes.

  8. Leviatan: Bibelens kaosuhyre fra dybet, et havmonster som symbol på urorden og Guds modstander. Begrebet har inspireret politisk filosofi og bruges overført om enorme, allestedsnærværende systemer eller institutioner, man frygter eller beundrer for deres magt og omfang.

  9. Rakshasa: Indisk dæmonisk væsen, skikkelsesforvandler og menneskeæder, modstander af helte i eposserne. Overført symboliserer rakshasa korrupte kræfter, som forvrænger sandheden, samt det politiske teater, hvor masker styrer fortællingen, og identiteter bruges taktisk.

  10. Spøgelse: Den afdødes ånd, et gennemsigtigt væsen, der viser sig i hjemsøgte huse og steder med tragiske hændelser. I overført forstand er spøgelser fortidens skygger, ideer eller personer, der hænger ved i bevidstheden eller politiske debatter, længe efter de burde hvile.

  11. Sukkubus: Kvindelig natdæmon, der forfører og dræner, beslægtet med mareridtets forestillinger om ufrivillighed. Overført bruges sukkubus om manipulerende fristelser, der tømmer energien, samt om relationer og systemer, der ernærer sig på andres kraft og begær.

  12. Søslange: Maritimt sagnuhyre skildret som en enorm slange, der bryder havets overflade og skræmmer søfolk. Ordet er blevet en metafor for sejlivede vandrehistorier og optiske illusioner på havet, som kan være svære at modbevise og altid vender tilbage.

  13. Tarasque: Fransk middelalderuhyre med skildpaddeskjold og løveben, tæmmet ifølge legenden af Sankt Martha. Billedligt bruges tarasque om problemer tæmmet med mildhed og troværdighed frem for våben, samt om byers identitet, hvor monstre gøres til festsymboler.

Sagnuhyre Krydsord 9 bogstaver

Disse 6 ord på 9 bogstaver opfylder krydsord-ledetråden 'Sagnuhyre'.

  1. Baba jaga: Slavisk heksefigur, kræfternes vilde moder, der bor i en hytte på kyllingeben og sætter helte på prøve. Billedligt en skikkelse for naturens uberegnelige visdom og for det feminine urgamle, der både hjælper og fortærer afhængigt af adfærd.

  2. Elverfolk: Nordisk naturvæsen-samfund, smukke og farlige, lever i høje og skovhuler og lokker med dans og musik. Overført symboliserer elverfolk den forførende fremmedhed, de skjulte kulturer i nærheden, og den pris, som kan følge med at krydse usynlige grænser.

  3. Genganger: Et sagn- og folketrosvæsen, en død, der ikke kan finde ro, og derfor går igen blandt de levende. Metaforisk bruges ordet om uløste traumer, uafsluttede konflikter og problemer, der genopstår, hver gang man tror, de endelig er overvundet.

  4. Lygtemand: Et blafrende lys i mosen, sagtsom lokker rejsende på afveje og ned i sumpens farer. I overført betydning er lygtemanden en illusionskaber, et vildledende tegn eller en falsk ledestjerne, der får folk til at forfølge tomme løfter.

  5. Mantikora: Middelalderligt fabeldyr med løvekrop, menneskeansigt og giftig hale, frygtet for sin grusomhed. Billedligt betegner mantikoraen den glatte, kultiverede overflade, der skjuler giftige stik, samt en kompleks trussel, hvor form og funktion ikke passer.

  6. Skovtrold: Et skovboende sagnvæsen, som forfører rejsende, driller eller straffer dem, der krænker naturens orden. I overført forstand kan ordet bruges om uforudsigelige kræfter i naturen eller aktører, der dukker op af det grønne og ændrer spillets regler.

Sagnuhyre Krydsord på 10 bogstaver

Følgende 6 ord med 10 bogstaver kan bruges i dit krydsord med 'Sagnuhyre'.

  1. Bjergtrold: En trold knyttet til bjerge, grotter og stenede egne, ofte kæmpestor, stærk og langsomtslående. Billedligt kan den beskrive træg modstand, gammelkloge kræfter, eller en inerti i systemer, der føles lige så ubevægelig som granit og klippeformationer.

  2. Chupacabra: Moderne latinamerikansk cryptid, kendt for at dræne blod fra husdyr; en natlig, undvigende rovskikkelse. Overført bruges den om hysteri i nyheder, uunderbyggede rygter og forklaringer, der suger energien ud af rationel samtale og fornuftig prioritering.

  3. Grootslang: Sydafrikansk sagnslange, blanding af elefant og kæmpeboaslange, vogter huler og diamanter. Metaforisk repræsenterer grootslang rovkapitalisme, grådighedens hule og de ressourcer, som aldrig lader sig udnytte uden, at man vækker noget ældre og farligere.

  4. Minotauros: Halvt menneske, halvt tyr, fanget i labyrinten på Kreta, hvor helten Theseus besejrer monstret. Overført står minotauros for det dyrets driftsliv i mennesket, for systemer der fortærer ofre, og for labyrintisk bureaukrati med en voldsom kerne.

  5. Skinwalker: Navajo-beslægtet figur, en heks der kan skifte form og misbruger åndekraft; tabuiseret og frygtet. Billedligt bruges skinwalker om aktører, der skifter rolle opportunistisk, og systemer, der mimer omsorg, men bærer skade bag forklædning.

  6. Tatzelwurm: Alpint sagnvæsen, halv kat, halv slange, der smyger sig gennem bjergskråninger og skræmmer hyrder. Overført bruges den som metafor for grænsevæsener, der unddrager sig klassifikation, og for rygter i skjulte dale, som aldrig helt kan be- eller afkræftes.

Sagnuhyre Krydsord over 10 bogstaver

Vi har fundet disse 6 ord med mere end 10 bogstaver, der kan bruges i et krydsord med ledetråden 'Sagnuhyre':

  1. Fenrisulven: Den frygtede ulv fra nordisk mytologi, søn af Loke, hvis brudte lænker varsler Ragnarok. I overført betydning bruges figuren som billede på tøjlet kraft eller en uundgåelig katastrofe, som alle ved vil indtræffe, men ingen helt kan forhindre.

  2. Kirkegrisen: Dansk kirkevæsen, en ånd i form af en gris, opstået af nedgravede dyr under kirkebyggeri. Overført bruges den som billede på gamle ofre, uforløste historiske byrder eller lokalsamfundets skygger, der rumsterer omkring moralske grænser og fælles ritualer.

  3. Poltergeist: En larmende, tossende ånd, der flytter ting og skaber uro, uden at vise sig klart for øjet. Metaforisk bruges poltergeist om usynlige kræfter i organisationer eller familier, som forstyrrer alt, selv når ingen ved, hvem der egentlig står bag.

  4. Helvedeshund: En dæmonisk hundeskikkelse fra europæisk folklore, sort, glødende øjne, varsler død og ulykke. Billedligt er helvedeshunden den ubønhørlige håndhæver, systemets mørke hånd, eller den frygt, som løber foran beskeden og allerede gør skade.

  5. Midgårdsormen: Nordisk gudemytologiens verdensomspændende søslange, Jørmungand, der holder verden i et dødeligt favntag. Overført kan den betegne cirkulære problemer eller trusler, der omslutter alt, samt konflikter, hvor enhver bevægelse tænder en verdensomspændende reaktion.

  6. Mokele-mbembe: Afrikansk cryptid fra Congo-bassinet, ofte beskrevet som en dinosaur-lignende planteæder i floder og sumpe. Billedligt står den for uopdagede verdener, videnskabens grænseland og fascinationen ved eventyrlig biologi, der udfordrer skellet mellem sagn og mulige arter.

Tak for at du læste vores samlede liste over de 86 forskellige løsningsforslag til krydsordets ledetråd "Sagnuhyre". Vi har forsøgt at dække både velkendte og mere utraditionelle bud, så du lettere kan finde det ord, der passer til antal bogstaver og krydsende bogstaver i dit puslespil.

Vi håber, du har fundet det, du søgte - og at mindst ét af forslagene passede ind i dit krydsord. Hvis ikke, så husk at tjekke stavemåder, flertal/ental og eventuelle regionale varianter; det kan ofte være nøglen til at få match på plads.

Vil du have flere idéer eller hjælp til andre krydsordsledetråde, kan du finde flere løsninger og artikler om krydsord på Homepage.dk. Du er også velkommen til at skrive en kommentar eller tippe os, hvis du mener, vi mangler et godt bud - vi opdaterer gerne listen løbende.

God krydsordsløsning og på gensyn hos Homepage.dk!