Homepage.dk

Din startside på nettet! Registreret siden 1997

Udgivet i Leksikonopslag med S

Slogan betydning


Slogan betegner en kort, slagkraftig sætning eller frase, der anvendes til at formidle et budskab på en mindeværdig og overbevisende måde – typisk i reklame, politik eller sociale kampagner.

Betydning og funktion

Et slogan fungerer som en verbalt varemærke, der på få ord indkapsler og kommunikerer essensen af et brand, en idé eller et standpunkt. Det skal:

  • Differentiere – adskille afsenderen fra konkurrenterne.
  • Positionere – signalere værdi, kvalitet eller holdning.
  • Engagere – skabe følelser og genkendelse hos målgruppen.
  • Huskes – være let at genkalde og gengive.

Etymologi

Ordet har rødder i det gæliske sluagh-ghairm, hvor sluagh betyder “hær” og ghairm betyder “råb” eller “krigstale”. Det blev optaget i engelsk i 1500-tallet som “slogorne” og kom derfra ind i dansk som “slogan” i begyndelsen af 1900-tallet, parallelt med reklamebranchens fremvækst.

Eksempler på brug

OmrådeAfsenderSlogan
ReklameNikeJust Do It
ReklameLurpakGør mad til noget særligt
PolitikObama-kampagnen (2008)Yes We Can
Offentlig sundhedSundhedsstyrelsenStop smitten – hold afstand
TurismeVisitDenmarkDenmark – Happiest Place on Earth
MiljøWWFSave the Planet
SportFIFA World Cup 2022Now Is All
VelgørenhedKræftens BekæmpelseSammen mod kræft
DetailhandelBilkaBilligste Bilka Priser – eller 10 x forskellen
TeknologiAppleThink Different

Synonymer og beslægtede termer

  • Catchphrase
  • Tagline
  • Pay-off
  • Reklamefras(e)
  • Motto (ofte mere langsigtet og værdibåret)
  • Kampskrig (historisk/krigsmæssig pendant)

Antonymer og modsætninger

Der findes ingen direkte sproglige antonymer til “slogan”, men der kan tales om:

  • Lang forklaring – det omvendte af en kort og prægnant formulering.
  • Understatement – en nedtonet eller anonym beskrivelse uden appel.
  • Informationsstøj – rodede eller uklare budskaber, der ikke kan huskes.

Historisk udvikling

1600-1700-tallet: “Slogan” bruges primært om kamp- eller samlingsråb i militære sammenhænge.
1800-tallet: Begrebet glider ind i politiske kampagner (“Tippecanoe and Tyler Too”, USA 1840).
1900-tallet: Massemedier og reklameboomet skaber behov for kortfattet brandkommunikation: “A Diamond Is Forever” (De Beers, 1947).
2000-tallet: Digitale platforme forkorter budskaber yderligere: hashtags og mikro-slogans (#MeToo).
Nutid: Slogans skal fungere på tværs af kanaler, kulturer og ofte oversættes uden at miste punch.

Relaterede begreber

  • Logo – et visuelt symbol; slogan er den verbale modpart.
  • Brand-identitet – helheden af visuelle, auditive og sproglige elementer.
  • Copywriting – disciplinen at skrive kommercielt overbevisende tekster, herunder slogans.
  • Storytelling – narrativ ramme, som sloganet destillerer ned til få ord.

Slogans i forskellige medier

Print & Outdoor: Kræver høj læsbarhed og umiddelbar forståelse.
Radio & Podcast: Lydlig rytme og gentagelse er afgørende.
TV & Video: Kobles til visuelle cues og lydlogoer (jingles).
Sociale medier: Hashtags (#ShareACoke) og kortform (TikTok-hooks).
Web & SEO: Skal være søgevenligt og understøtte brand-nøgleord.

Gode råd til at udforme et effektivt slogan

  1. Kortfattethed: 3-6 ord er ideelt.
  2. Klar fordel: Indiker, hvad modtageren får.
  3. Originalitet: Undgå generiske fraser.
  4. Rytme & lyd: Alliteration, rim eller punch.
  5. Emotion: Påkald følelser eller værdier.
  6. Fleksibilitet: Skal fungere globalt og multimedialt.

Opsummering

Et slogan er et kondenseret budskab, der kombinerer sproglig kreativitet med strategisk branding. Dets historiske rødder som “krigsråb” afspejler stadig styrken i et vellykket slogan: det samler, motiverer og differentierer. Uanset om formålet er at sælge, informere eller mobilisere, er et godt slogan et afgørende redskab i enhver kommunikationsværktøjskasse.

Fun Fact

Vidste du at...
86 % af befolkningen er på nettet flere gange dagligt.

Hvorfor Homepage.dk?

I en tid hvor alting er AI og automatiseret, med fancy animationer og tracking alle vegne går vi den anden vej!

Manuelt kurateret linkkatalog - rent indhold, ingen form

Det er det gode gamle internet - som dengang far var dreng.