Homepage.dk
Din startside på nettet! Registreret siden 1997 |
||||||
NavigationKategorierAnnonce |
Udgivet i Leksikonopslag med U
Usp betydningusp er en forkortelse af det engelske udtryk Unique Selling Proposition (også kaldet Unique Selling Point). Begrebet beskriver den særlige egenskab, værdi eller fordel ved et produkt, en tjeneste, en organisation eller en person, som adskiller sig markant fra konkurrenterne – og som netop derfor taler direkte til målgruppens behov. Betydning og definitionEn USP er det specifikke løfte eller den kerneværdi, der gør, at forbrugeren vælger netop dit produkt og ikke et tilsvarende alternativ. I praksis bør en USP være:
En veldefineret USP fungerer som kompas for markedsføring, produktudvikling, kundeservice og brand-strategi. Etymologi og oprindelseUdtrykket blev introduceret af den amerikanske reklamemand Rosser Reeves i bogen Reality in Advertising (1961). Reeves påpegede, at succesfulde reklamekampagner næsten altid gav et klart løfte til forbrugeren – et løfte, som konkurrenterne ikke kunne kopiere. Selvom begrebet stammer fra 1950’ernes amerikanske reklamebranche, er det i dag globalt udbredt og brugt på tværs af brancher, også i Danmark. Eksempler på brug i praksis
Relaterede begreberEn USP overlapper med en række andre marketing- og brandingtermer:
Synonymer og antonymer
Historisk udvikling og anvendelse i DanmarkI dansk reklame sås tydelige USP-budskaber allerede i 1960’erne, bl.a. FDB (nu Coop) med “Bedre varer til lavere priser”. I 1990’erne og 2000’erne flyttede fokus sig mod emotionelle brands, men finanskrisen i 2008 skabte fornyet interesse for ultraklare fordele og pris-USP’er. I dag kombineres funktionelle USP’er oftest med bæredygtighed, brugeroplevelse og digital innovation. Sådan identificerer og formulerer man en USP
Typiske fejl og misforståelser
Se også og yderligere læsning
|
Fun FactVidste du at... Hvorfor Homepage.dk?I en tid hvor alting er AI og automatiseret, med fancy animationer og tracking alle vegne går vi den anden vej! Manuelt kurateret linkkatalog - rent indhold, ingen form Det er det gode gamle internet - som dengang far var dreng. |
||||
© 1997 - 2025 Homepage.dk - Alle rettigheder forbeholdes | Om os | Kontakt | [email protected] Homepage.dk drives af BGGD Digital ApS | CVR 34482853 | Dalgas Boulevard 48 | 2000 Frederiksberg |